torsdag 1 augusti 2013

Recept på bröd!

Alltid när jag bakar bröd, så går jag aldrig efter något recept utan jag provar mig fram hela tiden. Nu har jag kommit fram till ett som nästan alltid funkar. Igår när jag bakade bröd så provade jag att ha i lite dinkelmjöl och linfrön. Istället för smör så tog jag olivolja, men jag tror att jag går tillbaka till smör då brödet känns torrare med olja.

Ekologiskt dinkelbröd med linfrön


3 dl vatten

3 dl röd mjölk
50 gram jäst (röd eller blå spelar ingen roll, men jag använder blå)
1 dl linfrön
0,5 dl sirap
8 dl vetemjöl
4 dl dinkelmjöl
100 gram smält smör

Jag använder ekologiska ingredienser, men det är upp till er vad ni vill använda! 


Gör så här:



Sätt på ugnen på 200-225 grader



Värm vatten och mjölk till ljummen temperatur och rör ner med jästen som du först smular i en bunke


Häll i mjölet en deciliter åt gången så märker du om du behöver mer eller mindre mjöl än det som står i receptet! Ibland kanske det behövs nån deciliter mer

Smör, linfrön och sirap kan blandas ner samtidigt

Använd bakmaskin om du har det, men jag rör och knådar alltid för hand
Spar lite mjöl till utbakningen

Låt degen jäsa i ungefär 45 minuter

Forma till bullar, tekakor eller kom på något eget

Låt de färdigformade bröden jäsa några minuter innan de stoppas i ugnen

Brödet bakas i ungen i ungefär 20 minuter, men håll koll med en sticka

Är det något jag glömt, eller ni undrar över så fråga!


KRAM 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en åsikt, en fråga eller en fin kommentar!